Człowiek jest najczęstszym tematem fotograficznych ujęć. Każdy fotograf, niezależnie od tego, czy zajmuje się fotografią hobbystycznie czy profesjonalnie, stanie przed wyzwaniem sfotografowania drugiej osoby. Ludzka twarz, wiecznie ulegająca zmianom mimika, ciało, postawa – wszystko pozostaje różnorodne i plastyczne. Sprawia to, że fotografia portretowa może okazać się trudna. Szczególnie dla osób początkujących. Gra światłem i kompozycją oraz zaprezentowanie modela w kreatywny i interesujący sposób wymaga wiedzy i wyobraźni. Jednak czy to aby wszystko, na co należy zwracać uwagę podczas tworzenia portretów? Przekonajmy się.
Fotografowanie ludzi, portretów, scenek ulicznych może stać się bardzo ciekawym zajęciem.
Co to jest fotografia portretowa
Zdjęcia portretowe już dawno przestały kojarzyć się tylko i wyłącznie ze zdjęciami do dokumentów (których spora część nigdy nie powinna ujrzeć światła dziennego). Zamiast tego ich miejsce zajęły niesamowite ujęcia twarzy i sylwetek, które można znaleźć nie tylko na profesjonalnych stronach dedykowanych zagadnieniu fotografii, ale na niemal każdym portalu społecznościowym.
Profesjonalne lub amatorskie kadry pojawiają się niemal na każdym kroku, zwracając na siebie uwagi ciekawymi ujęciami, kreatywnym wykorzystaniem światła, czy interesującym przedstawieniem osoby pozującej.
Fotografia portretowa w dzisiejszym wydaniu to tak naprawdę przekrój kategorii zdjęć różnego rodzaju – od portretu fotograficznego i autoportretów, poprzez portrety dziecięce i rodzinne, aż do fotografii sensualnej. Portrety mogą być pozowane, naturalne, wykonane w studio lub plenerze.
Co jest jednak najważniejsze? Fotografia portretowa zawsze wymaga pracy po obu stronach – i fotografa i modela. Tylko wtedy jest w stanie wydobyć i zaprezentować to, co najważniejsze.
Jak wygląda taka praca?
Zwróć uwagę, że człowiek w kadrze powoduje, że zdjęcie staje się bardziej ciekawe.
Najważniejsze aspekty fotografii portretowej
Pozowane, naturalne, wykonane w plenerze lub w przygotowanym pomieszczeniu – niezależnie od warunków, w których portret będzie wykonywany, jego istota oraz najważniejszy element pozostaje niezmienny. Jest nim oczywiście osoba, którą fotografujemy.
Owszem – podobnie jak przy innych rodzajach fotografii – musimy zwracać uwagę na ekspozycję, kompozycje, najróżniejsze zagadnienia techniczne związane z naszą wizją zdjęcia. Jednak podstawowym elementem pozostaje ścisła współpraca fotografa i modela.
Właśnie z tego powodu już od pierwszego kontaktu z osobą, z którą będzie się współpracować, warto zacząć od chwili rozmowy i ustalenia wzajemnych oczekiwań na temat wspólnej pracy. Nie ma dobrych fotografów zajmujących się fotografowaniem ludzi, którzy nie potrafią nawiązywać i utrzymywać kontaktu z bohaterami swoich ujęć.
Naucz się fotografowania ludzi
Kurs Portret w Naturalnym Świetle
Dla Początkujących
Pamiętaj o swoim kodzie obniżającym cenę: RGF6M
Jak zrobić dobre zdjęcie portretowe
Robienie dobrych zdjęć portretowych wcale nie jest proste. Wymaga sporych pokładów cierpliwości i praktyki. Szczególnie w przypadku, jeśli chcemy, by ich wykonywanie przebiegało relatywnie szybko i sprawnie.
I chociaż zadowalające zdjęcia portretowe można zrobić dowolnym aparatem, należy wziąć pod uwagę wiele innych czynników, które skutecznie mogą zaprzepaścić szanse na wykonanie niemal idealnego ujęcia. W grę przecież wchodzą m.in. wybór właściwego źródła światła i jego umiejscowienie, zbliżenie się do obiektu oraz odpowiednio szybka praca z aparatem.
Światło w fotografii portretowej
W przypadku pracy nad fotografiami portretowymi, na ogół nie sprawdzi się intensywne światło słoneczne, czy ostre światło, padające na osobę bezpośrednio z lampy. Zbyt intensywne, mocne światło podkreśli niedoskonałości, mankamenty skóry oraz spowoduje pojawienie się głębokich cieni w okolicach oczu i nosa.
Podczas sesji plenerowej warto wykorzystać dostępne otoczenie oraz znaleźć zacienione miejsca – niezwykle ciekawe kadry można uzyskać z wykorzystaniem cieni drzew lub cieni, rzucanych przez budynki. Ciepłe i miękkie światło najłatwiej uchwycić o poranku oraz przed zachodem słońca – przeprowadzanie sesji o tych porach, na ogół będzie stanowić dobre rozwiązanie.
Wykonanie dobrego zdjęcia profilowego też jest dużym wyzwaniem.
Kłopoty ze zbyt mocnym światłem można w prosty sposób skorygować za pomocą dodatkowego źródła światła np. lampy błyskowej lub blendy.
Warto pamiętać, że jeśli wykorzystujemy wąskie źródło światła, trzeba zadbać o to, by padało prosto na twarz. Natomiast jeżeli w danym ujęciu skupiamy się na profilu… – źródło światła nadal powinno padać z przodu na twarz modela/modelki, nie oświetlać policzek.
Interesujące rozwiązanie w fotografii portretowej stanowi wykorzystanie blendy, która umożliwia odbicie światła i osiągnięcie efektu dodatkowego, miękkiego oświetlenia. Odpowiednie ustawienie blendy pozwala wydobyć z modela/modelki blask w oczach. Blendę można także zastosować w celu mocniejszego światła kontrowego, chociażby zza modela.
Kompozycja przy tworzeniu portretów
Portret nie musi być tylko i wyłącznie zdjęciem twarzy. Głównym założeniem wykonywania portretu jest to, że uwagę skupiamy na portretowanej osobie. Nie znaczy to w żadnym przypadku, że tło nie stanowi czynnika, który całkowicie pomijamy.
Przed rozpoczęciem sesji warto upewnić się, czy w kadrze aby na pewno nie pojawią się elementy, które rozproszyłyby uwagę naszego odbiorcy.
Dlaczego warto pamiętać o tle zdjęcia? Ponieważ mocne rozmycie tła nie zawsze całkowicie załatwi sprawę za nas, a nie chcemy przecież, by uwaga widzów została rozproszona przez jaskrawe elementy, czy nieregularne kształty. Jedyną rzeczą, którą osiągniemy w takim przypadku, to skuteczne odciągniecie spojrzenia od fotografowanej postaci.
To właśnie do zadania fotografa należy odpowiednie dobranie scenerii, tak aby dodawała charakteru wykonywanemu ujęciu, ale jednocześnie nie odciągała uwagi od fotografowanej osoby i nie zaburzyła odbioru zdjęcia. Elementy stanowiące tło powinny być neutralne, aby nie zdominować modela/modelki.
Szczególnie istotne wydaje się to w przypadku zdjęć plenerowych. Nie chcemy przecież zrobić idealnego ujęcia naszego modela, tylko po to, by okazało się, że akurat zostało ono wykonane na tle śmietnika lub intensywnie czerwonego/żółtego znaku drogowego, który skutecznie przyciągnie do siebie spojrzenie odbiorcy zdjęcia.
Ostrość i odpowiednia praca głębią ostrości są podstawą dobrego zdjęcia portretowego.
Kadrowanie w fotografii portretowej
Nie sposób też zapomnieć o kadrowaniu. Kluczowe w tym przypadku jest zostawienie marginesu odpowiedniego rozmiaru nad i po bokach głowy.
Można jednak również wykadrować portret w połowie czoła lub „uciąć” czubek głowy – wszystko zależy od efektu, który docelowo chcemy uzyskać. Warto pamiętać o tym, by raczej unikać „ucinania” szyi i kończyn w stawach. Jeśli przycinamy nogi, czy ręce, róbmy to powyżej kolan i łokci. Generalnie unikamy tzw. „cięcia” sylwetki człowieka w stawach.
Akcesoria niezbędne w fotografii portretowej
Jeśli chcemy wybrać dobry aparat do fotografii portretowej, musimy się skupić na wyborze modelu z szybkim i celnym autofokusem, dobrym trybem tzw. śledzenia oka oraz odpowiednią szybkością wykonywania zdjęć seryjnych (np. min. 5 klatek na sekundę). W takim aparacie trzeba zastosować też szybką kartę pamięci. Warto również zwrócić uwagę na szeroki wybór obiektywów do danego modelu korpusu, które pomogą w uzyskaniu efektownych zdjęć ludzi.
Mimo że udany portret można wykonać w zasadzie dowolnym aparatem, upragniony efekt jest zdecydowanie łatwiejszy do osiągnięcia z odpowiednio dobranych obiektywem. Istotny jest fakt, że obiektywy szerokokątne o ogniskowej poniżej 35 mm raczej nie sprawdzą się w fotografii portretowej. Spowodują one, że zarówno twarz, jak i cała sylwetka modelki ulegną zniekształceniu i niekorzystnie zmienią proporcje.
Do tworzenia portretów dobrym wyborem są obiektywy stałoogniskowe o ogniskowej powyżej 50 mm. Użycie standardowego lub szerokokątnego obiektywu stałoogniskowego spowoduje, że możliwe będzie zajęcie pozycji bliżej fotografowanego obiektu. W przypadki fotografii portretowej, w klasycznym układzie (głowa i ramiona) obiektyw portretowy 85 mm zapewni dłuższą ogniskową, co swoje przełożenie znajdzie w naturalnym wyglądzie i umożliwi wyodrębnienie obiektu z tła. Przy krótszych ogniskowych, tło jest zwykle bardziej widoczne.
Podstawą udanego portretu jest piękne pokazanie oczu bohaterów naszych ujęć.
Obiektyw najbardziej przystosowany do wykorzystania w fotografii portretowej powinien spełniać kilka warunków:
- możliwie w jak najmniejszym stopniu zniekształcać obraz,
- zapewniać dużą jasność (np. f/1.4 lub 1.2, albo f/1.8) – maksymalna przysłona obiektywu jest kluczowa, ponieważ właśnie ten czynnik odnosi się do wielkości dostępnego w obiektywie otworu, przez który światło pada na matrycę aparatu. Jasne obiektywy doskonale nadają się do fotografowania w słabym świetle oraz do eksperymentowania ze światłem. Co więcej, fotografowanie z przysłoną ustawioną na maksymalną wartość (pełne otwarcie) powoduje większe rozmycie tła, co często stanowi upragniony efekt fotografów portretowych. Jednak sprawdź, czy zasadniczy obiekt jest w pełni ostry, bowiem zbyt mała głębia ostrości może zniweczyć jakość kadru,
- umożliwiać ładne odwzorowanie linii (ostrość) oraz ciekawe pokazywanie nieostrości (bokeh),
- zapewniać perfekcyjną ostrość pierwszego planu,
- posiadać szybki autofokus, umożliwiający swobodną pracę – obiektywy manualne są bardzo trudne w użyciu.