Odkryj prawdziwą radość fotografowania

Obraz przedstawiający logo portalu fotograficznego waskiel.pl

Jaki obiektyw do portretów kupić? Poradnik dla fotografów

utworzone przez | paź 14, 2024 | Sprzęt Fotograficzny Porady | 0 komentarzy

Wybór odpowiedniego obiektywu do portretów to kluczowa decyzja dla każdego fotografa, który chce uchwycić nie tylko twarz, ale i osobowość osoby portretowanej. Z pozoru proste pytanie – jaki obiektyw do portretów wybrać – może wydawać się skomplikowane, gdy weźmiemy pod uwagę różnorodność modeli, ogniskowych i parametrów technicznych. W tym artykule przyjrzymy się, na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu obiektywu portretowego oraz dlaczego ogniskowa 85 mm cieszy się szczególnym uznaniem wśród portrecistów.

Obraz do wpisu o obiektywach do portretu.

Ogniskowa – kluczowy element wyboru

Ogniskowa obiektywu ma ogromny wpływ na finalny wygląd zdjęcia. Warto zauważyć, że różne ogniskowe nadają się do różnych stylów portretu:

  • 50-85 mm – to najczęściej rekomendowane zakresy do klasycznej fotografii portretowej. Ogniskowa 85 mm jest uznawana za idealną, ponieważ daje naturalne proporcje twarzy i nie powoduje zniekształceń. Obiektywy o ogniskowej 85 mm – uważane są za tzw. „porterówki”. 
  • 35-50 mm – sprawdzi się przy szerszych portretach, które obejmują większą część ciała lub otoczenie, jednak wymaga większej ostrożności, aby uniknąć przerysowania twarzy.
  • 100 mm i więcej – teleobiektywy nadają się do portretów, w których ważne jest zachowanie dystansu między fotografem a modelem, często wykorzystywane są podczas ślubów lub w portretach studyjnych.

Dla większości portrecistów obiektyw 85 mm jest złotym środkiem, oferując najlepszy balans między perspektywą a wygodą pracy. Są też na ogół projektowane specjalnie do fotografii portretowej.

Przeczytaj też: Nowy czy używany? Oto jak rozsądnie inwestować w sprzęt fotograficzny

Jasność obiektywu – przysłona ma znaczenie

Drugim istotnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest maksymalny otwór przysłony. Jasne obiektywy o przysłonie f/1.2, f/1.4 lub f/1.8 pozwalają uzyskać efektowne rozmycie tła (bokeh), co jest bardzo pożądane w portretach. Dzięki takiej przysłonie, głębia ostrości staje się płytsza, co podkreśla modela, jednocześnie eliminując rozpraszające elementy tła.

Ponadto jasne obiektywy świetnie radzą sobie w warunkach słabego oświetlenia, co jest przydatne podczas sesji w plenerze przy naturalnym świetle. Już przy maksymalnych wartościach przysłon takie obiektywy na ogół zapewniają znakomitą jakość optyczną i piękne rozmycie tła.

Poznaj skuteczne techniki kreatywnego fotografowania.
Sprawdź mój 
kurs fotografii online.

Poznaj Pakiet Kursów i Zaoszczędź 1000 zł

Stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy?

Wybór między obiektywem stałoogniskowym a zmiennoogniskowym (zoomem) zależy głównie od indywidualnych preferencji i stylu pracy. Obiektywy stałoogniskowe, jak wspomniane 85 mm, oferują lepszą jakość optyczną, są zazwyczaj jaśniejsze, a ich konstrukcja jest prostsza, co pozytywnie wpływa na ostrość zdjęć. Minusem jest konieczność „poruszania się” – nie możemy zmienić kadru, zmieniając ogniskową, tylko musimy podejść lub oddalić się od modela.

Obiektywy zmiennoogniskowe, jak np. 24-70 mm, dają większą elastyczność kadrowania, co jest przydatne w dynamicznych warunkach, ale zazwyczaj są mniej jasne niż ich stałoogniskowe odpowiedniki ( na ogół jest to f/2.8) i mogą oferować nieco niższą jakość obrazu.

Przeczytaj też: Sekrety ISO w fotografii. Jak uratować zdjęcia w słabym oświetleniu?

Wielkość matrycy ma znaczenie

Podczas wyboru obiektywu warto uwzględnić rozmiar matrycy aparatu. Obiektywy są projektowane dla pełnej klatki (pełnoklatkowe aparaty), ale jeśli używasz aparatu z matrycą APS-C, musisz pamiętać o mnożniku ogniskowej (np. 1,5x lub 1,6x  albo 2x w zależności od marki). Oznacza to, że obiektyw 50 mm na aparacie APS-C „będzie dawał” obraz zbliżony do ogniskowej 75-80 mm, co jest również bardzo dobrym zakresem do portretów. Podobnie obiektyw 85 mm na matrycy APS-C będzie działał jak obiektyw 135 mm, co sprawdzi się w bardziej „ciasnych” portretach.

Głębia ostrości i jakość optyczna

Jednym z celów w fotografii portretowej jest uzyskanie ostrego obrazu twarzy z delikatnym, miękkim rozmyciem tła. Dlatego jakość optyczna obiektywu jest kluczowa. Ważne jest, aby wybrany model charakteryzował się minimalną aberracją chromatyczną, brakiem dystorsji oraz odpowiednią ostrością nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie.

Czasami obiektywy wyposażane są w dodatkowe elementy. Modele takie jak Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD, które posiadają specjalny filtr apodyzyjny, który dodatkowo wpływa na rozmycie tła i uzyskanie bardziej atrakcyjnego efektu bokeh. Plamki rozmycia tła są bardziej „miękkie”.

Przeczytaj też: Aktualizacje oprogramowania aparatu. Kilka prostych kroków, które zapewniają lepszą jakość zdjęć

Polecane obiektywy do portretów

Jeśli szukasz konkretnego modelu obiektywu, poniżej kilka rekomendacji dla różnych systemów:

  1. Canon RF 85 mm f/1.2L USM DS
    • Ogniskowa: 85 mm
    • Przysłona: f/1.2
    • Zalety: Niezwykle jasny, oferuje piękne rozmycie tła (bokeh) i doskonałą plastykę obrazu. Ma zaawansowane powłoki DS, które poprawiają jakość bokeh.
    • Waga: 1195 g
  2. Canon RF 28-70 mm f/2L USM
    • Ogniskowa: 28-70 mm
    • Przysłona: f/2
    • Zalety: Unikalny zoom o jakości stałoogniskowych obiektywów, doskonały do portretów, szybki autofocus, wysoka ostrość i kontrast.
  3. Sony FE 50 mm f/1.2 GM
    • Ogniskowa: 50 mm
    • Przysłona: f/1.2
    • Zalety: Bardzo ostry, idealny do portretów z wysoką jakością obrazu, szybki i precyzyjny autofocus.
  4. Sony FE 135 mm f/1.8 GM
    • Ogniskowa: 135 mm
    • Przysłona: f/1.8
    • Zalety: Najostrzejszy obiektyw w swojej klasie, oferuje fantastyczne bokeh i bardzo szybki autofocus, idealny do zbliżeń portretowych.
  5. Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art
    • Ogniskowa: 85 mm
    • Przysłona: f/1.4
    • Zalety: Lżejszy od starszych modeli, bardzo ostry z pięknym bokeh, tańszy od konkurencyjnych obiektywów.
  6. Zeiss Batis 85 mm f/1.8
    • Ogniskowa: 85 mm
    • Przysłona: f/1.8
    • Zalety: Wbudowany stabilizator obrazu, świetna ostrość nawet przy pełnym otworze przysłony, wyświetlacz OLED informujący o odległości ostrzenia.
  7. Nikon Nikkor Z 85 mm f/1.8 S
    • Ogniskowa: 85 mm
    • Przysłona: f/1.8
    • Zalety: Świetna ostrość obrazu, gładki bokeh, kompaktowy i lekki.
  8. Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD
    • Ogniskowa: 56 mm (APS-C)
    • Przysłona: f/1.2
    • Zalety: Dedykowany do aparatów APS-C, oferuje piękne rozmycie tła, szybki autofocus, świetna optyka z niemal zerową aberracją.
  9. Viltrox 85 mm f/1.8 Mark II
    • Ogniskowa: 85 mm
    • Przysłona: f/1.8
    • Zalety: Bardzo dobra jakość obrazu w przystępnej cenie, solidna budowa, celny autofocus.
  10. Olympus M.Zuiko 45 mm f/1.2 PRO
  • Ogniskowa: 45 mm (M4/3)
  • Przysłona: f/1.2
  • Zalety: Bardzo ostry, z gładkim bokeh, szybki i cichy autofocus, solidna, uszczelniona konstrukcja. Tańsza alternatywa: Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8

Każdy z tych obiektywów oferuje wyjątkową jakość obrazu i możliwości dopasowane do różnych stylów portretowych. Warto pamiętać, że dla aparatów z matrycą APSC można rozważyć wybór obiektywu o ogniskowej 50 mm. Wybór obiektywu do portretów zależy od wielu czynników: ogniskowej, jasności, jakości optycznej oraz tego, czy preferujesz stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy model. Ogniskowa 85 mm z jasnym otworem przysłony jest uważana za klasyczny wybór dla fotografów portrecistów, który zadowoli zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane. Zanim zdecydujesz się na zakup, warto przetestować kilka obiektywów (można to zrobić za pośrednictwem wypożyczalni) i wybrać ten, który najlepiej pasuje do Twojego stylu pracy i oczekiwań.

Moje najnowsze zdjęcia znajdziesz w galerii na stronie: https://waskiel.pl/podlasie/

Pamiętaj, że mój blog jest bogatym źródłem informacji i inspiracji dla fotografów.

Przycisk postaw kawę.

Jeżeli cenisz treści, które dla Ciebie przygotowuję,
masz możliwość wyrażenia swojego uznania,
na przykład poprzez zafundowanie mi symbolicznej, wirtualnej kawy.

Napisany przez: Marek Waśkiel

Fotografik, obieżyświat, bloger. Współpracował z magazynami National Geographic, Podróże, Maxim, Focus, Dom i Świat oraz wieloma innymi tygodnikami i dziennikami. Był fotoedytorem w miesięczniku Podróże i zastępcą redaktora naczelnego w magazynie Poznaj Świat. Popularyzator wiedzy o fotografii prowadzący warsztaty i kursy, autor kilku albumów fotograficznych, poradników fotograficznych oraz przewodników turystycznych. Miłośnik Polski Wschodniej i dawnych Kresów Rzeczypospolitej. Zobacz moje najnowsze zdjęcia na FB oraz odwiedź Mój Kanał na YouTube .
Ikona kawy.

Cieszmy się chwilą przy filiżance aromatycznej kawy

Jeżeli cenisz treści, które dla Ciebie przygotowuję, masz możliwość wyrażenia swojego uznania, na przykład poprzez zafundowanie mi symbolicznej, wirtualnej kawy.

Przycisk postaw kawę.
Obraz do wpisu o błędach fotografów krajobrazu.

Galeria Moje Podlasie

Zapraszam do odwiedzenia najnowszej galerii zdjęć, która prezentuje moje ulubione tematy i miejsca.

Znajdziesz tam piękno lokalnych krajobrazów uchwyconych w różnych porach roku. Przekonaj się, jak wiele inspiracji można znaleźć blisko domu.

Aktualizacja: 14 października 2024

Obraz przedstawiający jak wygląda darmowy e-book o fotografii.

Darmowy Poradnik "Jak Się Uczyć Fotografii"

Zapisz się na newsletter i pobierz bezpłatny poradnik, który da Ci nowy impuls do twórczego fotografowania. Przeczytasz go jednym tchem.

Zostałeś zapisany na listę! Sprawdź skrzynkę email i potwierdź swój adres.