Wybór odpowiedniego obiektywu do portretów to kluczowa decyzja dla każdego fotografa, który chce uchwycić nie tylko twarz, ale i osobowość osoby portretowanej. Z pozoru proste pytanie – jaki obiektyw do portretów wybrać – może wydawać się skomplikowane, gdy weźmiemy pod uwagę różnorodność modeli, ogniskowych i parametrów technicznych. W tym artykule przyjrzymy się, na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu obiektywu portretowego oraz dlaczego ogniskowa 85 mm cieszy się szczególnym uznaniem wśród portrecistów.
Ogniskowa – kluczowy element wyboru
Ogniskowa obiektywu ma ogromny wpływ na finalny wygląd zdjęcia. Warto zauważyć, że różne ogniskowe nadają się do różnych stylów portretu:
- 50-85 mm – to najczęściej rekomendowane zakresy do klasycznej fotografii portretowej. Ogniskowa 85 mm jest uznawana za idealną, ponieważ daje naturalne proporcje twarzy i nie powoduje zniekształceń. Obiektywy o ogniskowej 85 mm – uważane są za tzw. „porterówki”.
- 35-50 mm – sprawdzi się przy szerszych portretach, które obejmują większą część ciała lub otoczenie, jednak wymaga większej ostrożności, aby uniknąć przerysowania twarzy.
- 100 mm i więcej – teleobiektywy nadają się do portretów, w których ważne jest zachowanie dystansu między fotografem a modelem, często wykorzystywane są podczas ślubów lub w portretach studyjnych.
Dla większości portrecistów obiektyw 85 mm jest złotym środkiem, oferując najlepszy balans między perspektywą a wygodą pracy. Są też na ogół projektowane specjalnie do fotografii portretowej.
Przeczytaj też: Nowy czy używany? Oto jak rozsądnie inwestować w sprzęt fotograficzny
Jasność obiektywu – przysłona ma znaczenie
Drugim istotnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest maksymalny otwór przysłony. Jasne obiektywy o przysłonie f/1.2, f/1.4 lub f/1.8 pozwalają uzyskać efektowne rozmycie tła (bokeh), co jest bardzo pożądane w portretach. Dzięki takiej przysłonie, głębia ostrości staje się płytsza, co podkreśla modela, jednocześnie eliminując rozpraszające elementy tła.
Ponadto jasne obiektywy świetnie radzą sobie w warunkach słabego oświetlenia, co jest przydatne podczas sesji w plenerze przy naturalnym świetle. Już przy maksymalnych wartościach przysłon takie obiektywy na ogół zapewniają znakomitą jakość optyczną i piękne rozmycie tła.
Poznaj skuteczne techniki kreatywnego fotografowania.
Sprawdź mój kurs fotografii online.
Poznaj Pakiet Kursów i Zaoszczędź 1000 zł
Stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy?
Wybór między obiektywem stałoogniskowym a zmiennoogniskowym (zoomem) zależy głównie od indywidualnych preferencji i stylu pracy. Obiektywy stałoogniskowe, jak wspomniane 85 mm, oferują lepszą jakość optyczną, są zazwyczaj jaśniejsze, a ich konstrukcja jest prostsza, co pozytywnie wpływa na ostrość zdjęć. Minusem jest konieczność „poruszania się” – nie możemy zmienić kadru, zmieniając ogniskową, tylko musimy podejść lub oddalić się od modela.
Obiektywy zmiennoogniskowe, jak np. 24-70 mm, dają większą elastyczność kadrowania, co jest przydatne w dynamicznych warunkach, ale zazwyczaj są mniej jasne niż ich stałoogniskowe odpowiedniki ( na ogół jest to f/2.8) i mogą oferować nieco niższą jakość obrazu.
Przeczytaj też: Sekrety ISO w fotografii. Jak uratować zdjęcia w słabym oświetleniu?
Wielkość matrycy ma znaczenie
Podczas wyboru obiektywu warto uwzględnić rozmiar matrycy aparatu. Obiektywy są projektowane dla pełnej klatki (pełnoklatkowe aparaty), ale jeśli używasz aparatu z matrycą APS-C, musisz pamiętać o mnożniku ogniskowej (np. 1,5x lub 1,6x albo 2x w zależności od marki). Oznacza to, że obiektyw 50 mm na aparacie APS-C „będzie dawał” obraz zbliżony do ogniskowej 75-80 mm, co jest również bardzo dobrym zakresem do portretów. Podobnie obiektyw 85 mm na matrycy APS-C będzie działał jak obiektyw 135 mm, co sprawdzi się w bardziej „ciasnych” portretach.
Głębia ostrości i jakość optyczna
Jednym z celów w fotografii portretowej jest uzyskanie ostrego obrazu twarzy z delikatnym, miękkim rozmyciem tła. Dlatego jakość optyczna obiektywu jest kluczowa. Ważne jest, aby wybrany model charakteryzował się minimalną aberracją chromatyczną, brakiem dystorsji oraz odpowiednią ostrością nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie.
Czasami obiektywy wyposażane są w dodatkowe elementy. Modele takie jak Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD, które posiadają specjalny filtr apodyzyjny, który dodatkowo wpływa na rozmycie tła i uzyskanie bardziej atrakcyjnego efektu bokeh. Plamki rozmycia tła są bardziej „miękkie”.
Przeczytaj też: Aktualizacje oprogramowania aparatu. Kilka prostych kroków, które zapewniają lepszą jakość zdjęć
Polecane obiektywy do portretów
Jeśli szukasz konkretnego modelu obiektywu, poniżej kilka rekomendacji dla różnych systemów: