
Jesienny Dialog Barw
Nikon Z8, ISO 64, f/4 , 1/250 s / 165 mm
Jesienne światło potrafi malować pejzaże w sposób, który trudno zobaczyć o innej porze roku. W ciepłych promieniach słońca kolory stają się bardziej nasycone, a zwykłe pola zamieniają się w mozaikę odcieni żółci, zieleni i złota. W tym kadrze spotkały się trzy warstwy barw: na pierwszym planie żółta gorczyca, dalej pas zieleni, a w tle rozświetlony blaskiem słońca brzozowy las.
Zastosowałem niewielką głębię ostrości, aby pozbawić niektóre plany dosłowności i pozwolić, by głównym bohaterem stał się kolor. To zdjęcie jest bardziej o emocji związanej z postrzeganiem kolorów niż o konkrecie np. polu czy zagajniku. Staram się opowiadać o tym jak światło, barwa i faktura współgrają, tworząc wrażenie ciepła i spokoju. Ograniczenie szczegółów pozwala skupić się na kolorze, który staje się w ten sposób podstawowym tematem zdjęcia.
Wniosek:
Nie każde zdjęcie musi coś „pokazywać”. Czasami warto pozwolić, by to kolor i światło były językiem obrazu, a wyobraźnia widza dopowiadał „o czym jest to zdjęcie”. Fotografia może być nie tylko zapisem rzeczywistości, ale też jej interpretacją – próbą uchwycenia nastroju chwili.
Porada:
Kiedy fotografujesz intensywne barwy, uważaj, by ich nadmiar nie zdominował kompozycji. Szukaj prostoty i równowagi. Użyj niewielkiej głębi ostrości, by wydobyć główny akcent kolorystyczny, a resztę pozostaw w miękkim rozmyciu. Wtedy barwy zaczną „grać” zamiast rywalizować ze sobą.
Pamiętaj, że mój blog jest bogatym źródłem informacji i inspiracji dla fotografów.

Jeżeli cenisz treści, które dla Ciebie przygotowuję,
masz możliwość wyrażenia swojego uznania,
na przykład poprzez zafundowanie mi symbolicznej, wirtualnej kawy.