Decydujący moment jest pojęciem sformułowanym przez Henri Cartier Bressona: tylko w jednym szczególnym momencie (bardzo krótkiej chwili) następuje najsilniejsze natężenie napięcia towarzyszącego każdemu zdarzeniu tak pod względem akcji jaki i kompozycji .
Zawsze będę przekonywał, że najważniejsza w fotografii jest wyobraźnia fotografa, na drugim miejscu jest zaś jego technika, która pozwala wymyślone zdjęcia przekuć w rewelacyjny kadr.
Wiem, że własne poszukiwania są kosztowne i bolesne, ale innej drogi (tym bardziej ścieżki na skróty) do indywidualnych oraz ciekawych ujęć nie ma. Poszukiwanie własnych kadrów jest jedynym sposobem, by czasami natknąć się na niezwykły obraz. Wówczas w ułamku sekundy musisz nacisnąć spust migawki. Ta chwila się nie powtórzy.
Co to jest decydujący moment?
Henri Cartier Bresson sformułował pojęcie decydującego momentu: tylko w jednym szczególnym momencie (bardzo krótkiej chwili) następuje najsilniejsze natężenie napięcia towarzyszącego każdemu zdarzeniu tak pod względem akcji jaki i kompozycji . Zrobienie zdjęcia dokładnie w tej chwili umożliwia najdokładniejsze przekazanie emocji towarzyszącej owemu wydarzeniu. Jeżeli zrobisz zdjęcie ułamek sekundy wcześniej lub później obraz nie będzie już tak kompletny. O tej chwili zadecydują światło, kolory, bohaterowie zdarzenia ich ruchy gesty. Wydaje się, że właśnie w owym zgrabnym połączeniu zmysłu obserwacji z szybkością działania tkwi sztuka robienia dobrych zdjęć. Jakże często to właśnie chwila, moment ułamek sekundy dzieli zdjęcie pamiątkowe od rewelacyjnej, porywającej fotografii.
Henri Cartier Bresson sformułował pojęcie decydującego momentu: tylko w jednym szczególnym momencie (bardzo krótkiej chwili) następuje najsilniejsze natężenie napięcia towarzyszącego każdemu zdarzeniu tak pod względem akcji jaki i kompozycji .
O tej najważniejszej chwili zadecydują światło, bohaterowie zdarzenia ich ruchy i gesty.
Jeżeli jest to takie proste, dlaczego tak trudno to zrealizować? Jestem przekonany, że przede wszystkim z powodu naszej niecierpliwości. Na przykład w fotografii krajobrazowej prawie na wszystko trzeba poczekać: na odpowiednią pogodę, porę roku i dnia, ciekawy układ chmur, dobrze oświetlony pierwszy plan, tło, odpływ i przypływ fal… Wyliczać można bez końca. A nierzadko nie chcemy czekać – pragniemy jak najczęściej naciskać spust wyzwalający migawkę.
Chcemy natychmiast zobaczyć, co udało się nam uchwycić. Oczekujemy od aparatów, że zrealizują wszystko, nad czym nam się nie chce skupiać. Jeżeli zdjęcie jest złe, winę ponosi krnąbrny sprzęt fotograficzny. Poza tym dużą część fotoamatorów satysfakcjonuje byle jakie i naprędce wykonane ujęcie, ponieważ niewiele wiedzą o fotografii ich rozwój estetyczny pozostał daleko w tyle za możliwościami technicznymi sprzętu.
Dobre zdjęcie to udana mieszanka kilku ważnych elementów: wyobraźni autora, umiejętności postrzegania światła, poszukiwań i wędrówek, wiedzy ogólnej i technicznej dotyczącej fotografii, zaplanowania pleneru oraz doboru odpowiedniego sprzętu. Trzeba również pamiętać, że w każdym rodzaju fotografii najważniejsze jest światło i ma ono co najmniej trzy cechy, które mogą wpłynąć na ostateczną formę zdjęcia: kierunek, natężenie barwę i charakter (twarde, miękkie, rozproszone). To komplet wskazówek, które powinniśmy wziąć pod uwagę podczas wykonywania zdjęć.
Marek Waśkiel
Decydująca chwila
Esencja dobrego ujęcia.
Cierpliwość i decydująca chwila
Jako amator fotografii zgodzę się z większością artykułu. Ale nieco odwrócę temat. Gdy przeczytałem tytuł artykułu przypomniały mi się momenty, kiedy chciałem uwiecznić coś na zdjęciu ale po jego zrobieniu większość była rozmazana albo nagrywana scena zakończyła się tuż przed naciśnięciem przycisku. I ma to też związek z omawianą cierpliwością bo czasem trzeba czekać dość długo zanim scena się powtórzy a niekiedy jest już po prostu za późno. Cierpliwość to jest cecha która w przypadku szczególnie fotografowania przyrody jest niezbędna a szczególnie wówczas gdy chcemy zrobić zdjęcie blisko i nie przestrazyć zwierząt. Co innego architektura czy ustawianie ludzi do zdjęć. To jest pestka.
delikatne nawiązanie.
Chyba to jest delikatne nawiązanie do ducha „Estetyki Fotografii” ale o wiele, wiele krótsze i prostsze.
sedno
Marku, każdym słowem trafiasz w samo sedno 🙂