W nowym filmie opowiadam o obiektywie manualnym o bardzo szerokim kącie widzenia TTArtisan 11mm f/2.8, jasnym i tanim oraz występującym z wieloma mocowaniami, czyli bagnetami, do różnych aparatów. Przy okazji opowiem jak dobierać ustawienia aparatu i obiektywu fotografując obiektywami manualnymi.
TTArtisan 11mm f/2.8 recenzja
Zapraszam na Film:
Obiektyw jest solidnie wykonany, metalowy, co sprawia, że jest wytrzymały i trwały. Z technicznego punktu widzenia jest to układ optyczny składający się z 11 elementów w 7 grupach, a jego przysłona o 7 listkach może być regulowana w zakresie od f/2.8 do f/16.
Minimalna odległość ostrzenia to 17 cm. Jest mały, a jego waga to jedynie 439 g. Zatem nie jest uciążliwy w noszeniu. Włoży się go z łatwością w torebkę lub kieszeń.
Wbudowana jest na stałe osłona przeciwsłoneczna, która pomaga blokować niechciane promienie światła, powodujące powstawanie flar. Osłona zapewnia też pewną ochronę fizyczną z przodu obiektywu.
Przykładowe ujęcie wykonane tym obiektywem.
TTArtisan 11mm f/2.8 cechy
Jest to obiektyw o ultra-szerokim polu widzenia które wynosi 180 stopni. Czyli widzimy bardzo, bardzo dużo, ale jak każdy obiektyw tego typu ma cechę, którą część osób uzna za wadę (a inni za zaletę). Jest nią możliwość pokazywania otoczenia z silnymi zniekształceniami, zakrzywieniem.
Zatem wymaga on rozsądnego podejścia do fotografowanych tematów, dużej kreatywności oraz poczucia humoru, bowiem można pokazywać naszą rzeczywistość w sposób nienaturalny dla naszych oczu.
Za jego pomocą można pokazywać naszą rzeczywistość w sposób nienaturalny dla naszych oczu.
TTArtisan 11mm f/2.8 opinie
Jest to obiektyw manualny, zatem ostrość uzyskujemy za pomocą ręcznej regulacji dedykowanym pierścieniem na korpusie obiektywu, Drugi pierścień odpowiada za regulację przysłony.
Oba pierścienie pracuję łagodnie z odpowiednim oporem. Zatem pozwalają na dokładne ustawienie ostrości. Łatwo jest nim uzyskać zdjęcia o rozległej głębi ostrości i są to zdjęcia o dobrym oddaniu szczegółów. Przy fotografowaniu krajobrazu, jeśli chcemy mieć wszystko ostre w kadrze, wystarczy pierścień przysłony dać na f/5.6 albo f/8 lub jeszcze więcej, a ostrość ustawić na nieskończoność.
Poznaj skuteczne techniki kreatywnego fotografowania.
Sprawdź mój kurs fotografii online.
Poznaj Pakiet Kursów i Zaoszczędź 1000 zł
Przy takich ustawieniach wystarczy skomponować kadr i wciskać spust migawki. Obiektyw ma pomocną informację, naniesioną na obudowie, zresztą jak mnóstwo innych obiektywów manualnych. Za ich pomocą można próbować ustalać płaszczyznę ostrości oraz określać głębię ostrości przy danej przysłonie.
Dyskusyjne mogą być także silne zniekształcenia. Jak zwykle – coś co jest zaletą dla jednych twórców, może być wadą dla innych. Użytkownicy, którzy szukają obiektywu do codziennego użytku lub do fotografii portretowej, mogą nie docenić ekstremalnych zniekształceń, które wprowadza obiektyw typu „rybie oko”.
Nie ma filtrów dedykowanych do tego obiektywu, zatem można wykorzystać jedynie np. filtry ND umieszczane w korpusie aparatu. Nie ma natomiast tego typu narzędzi, jak filtr polaryzacyjny albo półkowy szary.
Dla wyrównania horyzontu i uniknięcia zakrzywień warto umieścić aparat wraz
z obiektywem na odpowiednikiej (z reguły niksiej) wykości nad powierzchnią zmieni.
Podsumowując, obiektyw TTArtisan 11mm f/2.8 Fisheye Nikon Z jest narzędziem dla fotografów pragnących poznawać nowe obszary kreatywnego tworzenia obrazów. Jednak trzeba szukać specyficznych kadrów i wymaga to po prostu pomysłowości.
Jest to solidnie wykonana, metalowa konstrukcja, a karbowany pierścień ostrości działa bardzo płynnie i z należytym oporem. Ultra-szeroki kąt widzenia tego obiektywu sprawia, że może on być szczególnie atrakcyjny dla fotografów zajmujących się krajobrazem, fotografią uliczną albo sportową oraz każdą inną w której można twórczo wykorzystać jego atuty.
Zaznaczam jeszcze raz, że znalezienie kompozycji, które faktycznie działają na widza i nie są jedynie tanim efekciarstwem, nie jest takie łatwe. Jednak ja się nim świetnie bawię.