Odkryj prawdziwą radość fotografowania

Obraz przedstawiający logo portalu fotograficznego waskiel.pl

Jak dobrze kadrować zdjęcia

utworzone przez | lut 10, 2023 | Nauka Fotografii | 0 komentarzy

Jesteś niezadowolony z efektów swojej sesji fotograficznej? Przeglądając nowe zdjęcia, dochodzisz do wniosku, że znowu coś poszło nie tak? W kadrze znajduje się dużo niepotrzebnego miejsca. Osoba lub przedmiot, który chciałeś zaprezentować odbiorcom, ginie w natłoku innych elementów. Twój kadr w ogóle nie przypomina tego, co sobie wyobrażałeś. Dlaczego tak się dzieje i co zrobić, aby następna sesja była dużo bardziej udana? Przeczytaj, jak profesjonalnie kadrować zdjęcia i przekonaj się sam. 

Ta kompozycja oparta jest na wykorzystaniu symetrii. Jest zatem kompozycją centralną. fot. Marek Waśkiel

Jak kadrować zdjęcia

Kadr to inaczej pole obrazu, tworzone przez obiektyw w urządzeniu optycznym. W ogromnym skrócie – poprzez odpowiednie kadrowanie zdjęcia otrzymujesz wpływ na to, co zobaczą odbiorcy Twoich fotografii. Jeżeli popełnisz błąd na tym etapie, wszystkie pozostałe umiejętności fotograficzne nie mają większego znaczenia. Prawidłowa kompozycja kadru to podstawa.

W tym wypisie zajmiemy się trzema podstawowymi problemami początkujących fotografów:
• kompozycją centralną
• złym wykorzystaniem pustych przestrzeni
• kadrem przepełnionym treścią

Dowiesz się też, jak poukładać elementy w kadrze, tak aby odbiorca bez problemu zobaczył to, co chcesz mu przedstawić oraz jak uratować zdjęcia, w których popełniłeś błędy.

👉 Kurs Fotografii Krajobrazowej  https://waskiel.pl/kurs-fotografii-krajobrazowej-online/

1. Kadrowanie zdjęć a kompozycja centralna

Podstawowe pytanie każdego fotografa brzmi:

Jak skupić uwagę widza na obiekcie lub osobie, którą chcę mu zaprezentować?

Pierwszym pomysłem jest oczywiście umieszczenie fotografowanego przedmiotu lub osoby w centralnym punkcie kadru (tzw. kompozycja centralna). Tak się niestety składa, że to równocześnie jeden z największych błędów adeptów fotografii!

Owszem, za tym błędem najczęściej kryją się całkiem szlachetne intencje. Początkujący fotograf uznaje, że skoro wskazany obiekt jest najważniejszy – należy przyznać mu centralne (czyli teoretycznie najbardziej widoczne) miejsce w komponowanym kadrze. To miejsce na pewno zwróci uwagę widza.

Ernst Haas „Nie interesuje mnie fotografowanie nowych rzeczy, ale zobaczenie rzeczy w nowy sposób”.
Kompozycja i kadrowanie nadają naszym zdjęciom ów nowy sposób widzenia. fot. Marek Waśkiel

Taka koncepcja nie jest nawet zła, jeżeli Twoje zadanie polega na wykonaniu zdjęcia dokumentującego (np. w celu stworzenia aukcji internetowej lub zarejestrowania szkód po samochodowej stłuczce). Trudno jednak w tym wypadku mówić o prawdziwej Fotografii.

Dlaczego?

Bo kompozycja centralna, z artystycznego punktu widzenia, jest źródłem mnóstwa problemów. Gdy zdecydujesz się umieścić fotografowany obiekt w centralnym punkcie kadru, skazujesz się na wykorzystanie symetrii, która jest z reguły nudna oraz kiepsko oddaje emocje. Będziesz miał problemy z kreatywnym wykorzystaniem wolnego miejsca, które pojawi się wokół przedstawianego obiektu.

Jak sobie z tym poradzić?

Jeżeli zależy Ci na artystycznych aspektach wykonywanego zdjęcia, pierwszym krokiem jest unikanie kompozycji centralnej. Przekomponuj swój kadr tak, aby główny motyw zdjęcia znalazł się nieco z boku (przeczytaj uwagi dotyczące kompozycji według reguły trójpodziału). Dzięki temu będziesz w stanie zwrócić uwagę swojego widza również na pozostałe elementy znajdujące się w kadrze (np. ciekawy zabytek w tle, krajobraz itd.) oraz zyskasz dużo większą elastyczność. Twoje zdjęcia przestaną być nudne.

👉 Kurs Fotografii Makro https://waskiel.pl/kurs-fotografii-makro-online/

To jest kompozycja dynamiczna. Droga stanowi linię wiodącą w głąb zdjęcia,
a finałem jest wyładowanie atmosferyczne na jej krańcu. fot. Marek Waśkiel 

2. Jak wykorzystać puste przestrzenie

Każdy z dobrych kadrów to wzajemne uzupełnianie się tematu oraz pustych przestrzeni. Zadaniem niewypełnionych treścią fragmentów kadru jest podkreślenie znaczenia głównego tematu. Niestety częstym błędem jest zbyt szerokie kadrowanie. Pojawia się wówczas mnóstwo niepotrzebnych elementów, które konkurują ze sobą. Odwracają one uwagę od podstawowego tematu.

Zdjęcia, w których znajduje się mnóstwo niepotrzebnych elementów wskazują na niedbalstwo twórcy. Jego zainteresowanie skupiło się na jednym elemencie, a resztę kompozycji pozostawił przypadkowi. Chaos w kadrze to jedna z największych fotograficznych porażek.

Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach uwaga widzów jest niesamowicie rozproszona. W najlepszym wypadku są skłonni poświęcić najwyżej kilka sekund, aby wyrobić sobie opinię o oglądanym zdjęciu. Jeżeli nie uda Ci się odpowiednio wyeksponować głównego tematu fotografii – przegrałeś walkę o ich uwagę.

Jak sobie z tym poradzić?

Jedno już ustaliliśmy – na pewno nie za pomocą kompozycji centralnej 🙂 Istnieją dużo lepsze sposoby, aby pozbyć się problemów ze zbyt szerokim kadrem. Podstawowym z nich jest oczywiście odpowiednia kompozycja i właściwa perspektywa. Dobrze jest wykorzystać regułę trójpodziału. Ona nadaje dynamikę.

Ponadto zdjęcia powinieneś wykonywać z takiej odległości, która zapewnia właściwą kompozycję kadru. Musisz być blisko zasadniczego motywu. Wówczas powstają najciekawsze kadry. Warto też zastosować odpowiednią głębię ostrości, która poprzez ostre i nieostre fragmenty kadru podkreśli lub zbagatelizuje ich znaczenie.

Niestety – twórcze fotografowanie będzie wymagało od Ciebie odrobiny wysiłku. Jeżeli chcesz pozbyć się niepotrzebnych fragmentów w kadrze, po prostu podejdź do fotografowanego obiektu ze swoim aparatem lub, o ile to możliwe, przesuń fotografowany obiekt w korzystniejsze miejsce.

Mnóstwo przydatnych porad o praktycznych aspektach fotografowania znajdziesz też artykule zdjęcia z wakacji.

3. Za dużo elementów w kadrze

Równie nieestetyczne są kadry przepełnione treścią. Wiesz już, że odbiorcy nie zamierzają poświęcać dłuższego czasu, aby odkryć co poeta, tudzież fotograf, miał na myśli. Czasami ten błąd jest popełniany mniej lub bardziej świadomie (fotografowi po prostu nie chce się tracić czasu na odpowiednią ekspozycje prezentowanego obiektu), często jest to wynik przypadku (np. w tle zdjęcia pojawia się osoba w jaskrawym ubraniu i „kradnie” uwagę odbiorców).

Po wykonaniu zdjęcia poświęć chociaż chwilę, aby zobaczyć podstawowy efekt swojej pracy. To naprawdę nic trudnego – szczególnie w dobie fotografii cyfrowej. Rzuć okiem na wyświetlacz aparatu lub zdjęcie zapisane w galerii telefonu. W ten sposób upewnisz się, że nic nie umknęło Twojej uwadze. Za każdym razem, gdy komponujesz swój kadr, zastanów się też, które elementy są naprawdę niezbędne, a których można się pozbyć.

Pamiętaj, że w twórczym fotografowaniu „mniej” bardzo często oznacza „więcej”. 

👉 Kurs Lightroom Szybki Start  https://waskiel.pl/kurs-lightroom-online/

Kładka jest wyseparowana „pustą przestrzenią” z tła, którym jest odbicie drzew w strumieniu.
Dzięki temu zabiegowi widoczne są oba plany. fot. Marek Waśkiel

Jak uratować źle skadrowane zdjęcie

Dopiero rozwijasz swoje umiejętności fotograficzne i popełniłeś jeden (lub wszystkie) z wymienionych wyżej błędów? Głowa do góry. Uwierz mi, że nikt nie urodził się świetnym fotografem i jestem całkowicie przekonany, że Twoje następne zdjęcia będą dużo lepsze.

Mam też jeszcze jedną dobrą wiadomość – nie wszystko stracone.

Zwróć uwagę, że wszyscy żyjemy w epoce fotografii cyfrowej. Ta z kolei jest dużo bardziej skłonna do wybaczania błędów, niż fotografia analogowa.

Jeżeli napracowałeś się w trakcie sesji fotograficznej, a następnie uznałeś, że Twoje zdjęcia nie są zbyt atrakcyjne, być może uda Ci się je jeszcze uratować. Pamiętaj, że kadrowanie zdjęć to nie tylko czynność fotografa w trakcie sesji. Mnóstwo rzeczy możemy podciągnąć w naszej „cyfrowej ciemni” – przycinając i modyfikując kadrowanie obrazu.

Osobiście najbardziej lubię korzystać z programu Lightroom Classic, który umożliwia sprawne wydobywanie ze swoich kadrów tego co najlepsze. Dzięki zastosowaniu Lightrooma (lub podobnych programów), otrzymujesz drugą szansę na wprowadzenie do swojego kadru zasad prawidłowej kompozycji.

Usuń niepotrzebny fragment zdjęcia i pozbądź się kompozycji centralnej. Skup uwagę swojego widza na tym, co naprawdę ważne. Jeżeli nie wiesz jak tego dokonać, sprawdź mój kurs Lightroom w formie filmów wideo, w którym krok po kroku opowiadam o potędze cyfrowej obróbki zdjęć.

Wykonując zdjęcie wysokiej jakości (najlepiej w formacie RAW) oraz bez cyfrowego zooma – masz ogromne pole do popisu. Ogranicza Cię wyłącznie Twoja kreatywność.

Pozdrawiam

Marek Waśkiel

 

Napisany przez: Marek Waśkiel

Fotografik, obieżyświat, bloger. Współpracował z magazynami National Geographic, Podróże, Maxim, Focus, Dom i Świat oraz wieloma innymi tygodnikami i dziennikami. Był fotoedytorem w miesięczniku Podróże i zastępcą redaktora naczelnego w magazynie Poznaj Świat. Popularyzator wiedzy o fotografii prowadzący warsztaty i kursy, autor kilku albumów fotograficznych, poradników fotograficznych oraz przewodników turystycznych. Miłośnik Polski Wschodniej i dawnych Kresów Rzeczypospolitej. Zobacz moje najnowsze zdjęcia na FB oraz odwiedź Mój Kanał na YouTube .
Ikona kawy.

Cieszmy się chwilą przy filiżance aromatycznej kawy

Jeżeli cenisz treści, które dla Ciebie przygotowuję, masz możliwość wyrażenia swojego uznania, na przykład poprzez zafundowanie mi symbolicznej, wirtualnej kawy.

Przycisk postaw kawę.

Aktualizacja: 10 lutego 2023

Obraz przedstawiający jak wygląda darmowy e-book o fotografii.

Darmowy Poradnik "Jak Się Uczyć Fotografii"

Zapisz się na newsletter i pobierz bezpłatny poradnik, który da Ci nowy impuls do twórczego fotografowania. Przeczytasz go jednym tchem.

Zostałeś zapisany na listę! Sprawdź skrzynkę email i potwierdź swój adres.