Zimowe plenery oferują fotografom szereg niezwykłych możliwości. Jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, ważne jest zrozumienie, jak dostosować ustawienia aparatu do trudnych warunków zimowych. Od odpowiedniego przygotowania fotografa, poprzez dobór właściwej ekspozycji, ustawienia balansu bieli, zarządzanie ISO i ochronę sprzętu. Podczas zimowego fotografowania każdy z tych aspektów ma znaczenie i nieuwaga, np. spowodowana chłodem, może zniweczyć wysiłek fotografa. Jak się przed tym obronić? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Przygotowanie fotografa do zimowego pleneru
Chcesz przywieźć z zimowego pleneru dobre zdjęcia? Najpierw musisz się do niego odpowiednio przygotować. Szybkie wychłodzenie zmusi każdego do powrotu do domu, a osobom, które są zmarznięte nie w głowie będzie czekanie na odpowiedni kadr. Trzeba pamiętać, że podczas plenerowej wędrówki możemy mieć różne stany aktywności – marszu i czekania – warto się do nich odpowiednio przygotować.
Najwłaściwszy będzie ubiór „na cebulkę”, który jest niezbędny w zimowych warunkach. Warstwa termoaktywna, izolacyjna, a na wierzch wodoodporna i wiatroszczelna, zapewni komfort i ochronę przed zimnem. Niezwykle ważne są również wygodne buty zimowe, rękawiczki umożliwiające obsługę aparatu, oraz ochrona głowy i uszu. Wiele osób podczas zimowych plenerów używa podgrzewaczy do rąk i stóp (wkładanych w rękawiczki i do butów) i chwalą sobie takie rozwiązane. Warto sprawdzić, czy będzie dobre także dla Ciebie?
W zależności od terenu trzeba zwrócić uwagę na grubość pokryw śnieżnej oraz występowanie lodu. Mogą one ograniczyć naszą mobilność i szybkość przemieszczania się. Podczas każdego pleneru bezpieczeństwo jest priorytetem, więc należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, zabezpieczeniu przed hipotermią i odmrożeniem, a także zachowaniu ostrożności na śliskich powierzchniach. W głębokim śniegu idzie się znacznie wolnej i trzeba to uwzględnić podczas przygotowania trasy.
Poznaj skuteczne techniki kreatywnego fotografowania.
Sprawdź mój kurs fotografii online.
Poznaj Pakiet Kursów i Zaoszczędź 1000 zł
Podczas krótkich zimowych spacerów warto mieć ze sobą termos z ciepłym napojem. Kiedy jest zimno i przebywamy w mieście można schować się do auta i szybko podjechać do pobliskiej sieciówki na kawę lub po prostu wrócić do domu. Sytuacja drastycznie się zmienia, jeśli planuje się długi pobyt w terenie i to z dala od samochodu i ludzkich siedzib. Uwaga na mody itp. Diety niskokaloryczne podczas długiego przebywania na mrozie się nie sprawdzają!
Ekspozycja w Zimowej Scenerii
Przygotowując zdjęcia, czyli na początku pleneru, warto mieć pomysł na zdjęcie i dobrać tak parametry eskpozycji, aby go dobrze realizowały. Trzeba się zastanowić, co jest tematem naszego zdjęcia. Z reguły będziemy balansować pomiędzy ustawieniami ostrości i głębi ostrości, a sposobem pokazania ruchu w kadrze.
Wybór Programów
Wybór między manualnymi a automatycznymi ustawieniami zależy od umiejętności i preferencji fotografa. Manualne ustawienia dają większą kontrolę, szczególnie w trudnych warunkach świetlnych, ale wymagają więcej wiedzy i czasu. Automatyka jest szybsza, ale może nie być dokładna. Priorytet przysłony jest idealny do kontroli głębi ostrości, a priorytet migawki do kontroli ruchu. Tryby półautomatyczne P, A, S oferują z reguły dobrą równowagę między kontrolą ekspozycji a wygodą i prędkością użytkowania. Natomiast tryb manualny ekspozycji wymaga uważnej obserwacji jasności sceny oraz świadomego i szybkiego doboru dostosowanych do niej czasu i wartości przysłony.
Światłomierz i jasność sceny
Światłomierz aparatu fotograficznego jest tak skalibrowany, ze śnieg, mgła i generalnie jasne scenerie zimowe mogą prowadzić do niedoświetlenia zdjęć. Aby temu zaradzić, ważne jest stosowanie kompensacji ekspozycji.
Zwiększenie ekspozycji o +1 do +2 stopnie (działki EV) pomoże oddać rzeczywistą biel śniegu. Równie istotny jest wybór trybu pomiaru światła – matrycowy, centralnie ważony, czy punktowy – w zależności od sceny i rozmieszczenia w niej jasnych i ciemnych stref. Każdy z nich oferuje inne sposoby pomiaru i może lepiej pasować do konkretnych warunków zimowych.
Można zacząć od matrycowego (z całego obszaru ujęcia – w różnych markach aparatów nosi on odmienne nazwy) i wraz z nim w trybach P,A,S stosować kompensację ekspozycji w zależności od oczekiwanych efektów. Odpowiednią jasność sceny warto kontrolować na histogramie.
Balans Bieli dla Idealnego Zimowej Scenerii
Duże połacie śniegu działają jak gigantyczna płaszczyzna odbijająca oraz nabierają koloru światła. Zatem rano, jeszcze przed świtem, śnieg może być niebieskawy, bowiem taki jest kolor nieba. Podczas wschodu słońca zabarwi się na ciepłe kolory złotej godziny. Może też być niebiesko-szarawy, jak ciężkie chmury ponurego dnia nad naszą głową.
Auto balans bieli w aparacie często nie radzi sobie z interpretacją zimowych scenerii, nadając śniegowi niebieskawy odcień.
O ile nie akceptuje się takich wyborów, ręczne ustawianie balansu bieli pozwala na precyzyjne oddanie naturalnych kolorów. Dla uzyskania oczekiwanych rezultatów warto eksperymentować z różnymi ustawieniami balansu bieli, korzystając z piktogramów albo ustawienia w Klewinach lub ręcznych według wzorca.
Fotografując w RAW można także dokonywać korekt w postprodukcji, aby osiągnąć idealny balans. W przypadku fotografowania i zapisywania plików w formacie JPEG zakres poprawek balansu bieli może być organiczny.
Ustawienia Ostrości
Autofokus jest na ogół szybki i skuteczny. Jednak w warunkach niskiego kontrastu, jak duże płacie śniegu, mgieł itp. może zawodzić. Wówczas manualne ustawienie ostrości może być bardziej dokładne.
W takich sytuacjach pomocne może być używanie powiększenia live view lub wizjerze bezlusterkowca. Warto też po wykonaniu zdjęcia skontrolować jego ostrość poprzez powiększenie na wyświetlaczu albo w wizjerze bezlusterkowca.
Zarządzanie ISO
Dobór odpowiedniego ISO jest ważny dla każdego zdjęcia. Niskie wartości ISO są najlepsze aby zachować jakość naszych ujęć. Jednak fotografując w pochmurne dni, o zmierzchu czy przed świtem, warto zwiększyć ISO, aby skompensować brak światła i np. ruch w scenie.
Ważne jest, aby znaleźć indywidualną dla nas równowagę między obrazem a szumem, który może wpłynąć na odbiór ostrości zdjęcia. ISO w nowych modelach aparatów może z powodzeniem być stosowane do bardzo wysokich wysokości i można je redukować potem w programach do wywoływania RAW.
Ochrona Sprzętu Fotograficznego
Współczesne aparaty nie mają kłopotów z fotografowaniem w niskich temperaturach. Warto je jednak chronić przed namiarem wilgoci. Podobnie jak obiektywy. Kiedy pada intensywny śnieg, można je schować do prostego pokrowca przeciwdeszczowego – można taki kupić za kilkanaście złotych w każdym sklepie fotograficznym.
Nie noś aparatu pod kurtką, bowiem osadzi się na nim wilgoć z Twojego ciała. Następnie aparat wyjęty na zewnątrz, pod wpływem niskiej temperatury, zamieni się w lód.
Podczas fotografowania na mrozie, akumulatory szybciej się rozładowują. Im zimniej, tym szybciej tracą energię. Z podobną sytuacją mamy do czynienia np. podczas fotografowania w trybie Live Viev. Musisz mieć zapasowe akumulatory (koniecznie trzymaj je przy sobie, a nie w wychłodzonej torbie albo plecaku).
Natomiast po zakończonej sesji, przed wejściem do pomieszczenia, wyciągnij z aparatu akumulator i kartę pamięci, po czym aparat umieść w worku foliowym i tak przygotowany wnieś w plecaku do wnętrza.
Musi się on powoli ogrzać do temperatury pokojowej. Wówczas nie dojdzie do zjawiska kondensacji pary wodnej (aparat długo będzie mokry i nie pomoże jego wycieranie). Wcześniejsze wyjęcie akumulatora chroni aparat przed awarią, a wyciągniecie kart pamięci umożliwi skopiowanie zdjęć.
Fotografia zimowa oferuje szerokie możliwości kreatywnych możliwości. Zachęcam do eksperymentowania z różnymi ustawieniami i technikami, aby odkryć własny styl i najlepiej wykorzystać zimowe warunki. Poznawanie różnych aspektów fotografii zimowej pozwoli na rozwijanie umiejętności i znajdowanie nowych sposobów coraz lepszego fotografowania.
Więcej przydatnych porad znajdziesz w artykułach: jak fotografować zimą oraz jak fotografować zorzę polarną.
Pamiętaj, że mój blog jest bogatym źródłem informacji i inspiracji dla fotografów.
Jeżeli cenisz treści, które dla Ciebie przygotowuję,
masz możliwość wyrażenia swojego uznania,
na przykład poprzez zafundowanie mi symbolicznej, wirtualnej kawy.