Zadbaj o ostre zdjęcia

W jednym z ostatnich odcinków wakacyjnego poradnika “Jak przygotować świetny plener”, przypominam jak ważna dla naszych zdjęć jest ich ostrość. Doradzam też jak uzyskać odpowiednio ostre zdjęcia. Już dziś zacznij się zaprzyjaźniać, ze swoim statywem. Bez niego trudno marzyć o ostrych kadrach.

Zawsze staram się fotografować ze statywu. Mam większą pewność, że zdjęcia będą ostre. Ostrość zdjęcia jest dla mnie jednym z najważniejszych parametrów dla uzyskania poprawnego technicznie ujęcia. Lata zawodowego doświadczenia nauczyły mnie, że zdjęcia z nieprecyzyjnie ustawioną ostrością albo poruszone są nieprzydatne. Ostrość w fotografii jest także jednym ze wspaniałych środków artystycznego wyrazu, ponieważ za jej pomocą fotograf może podkreślić znaczenie pewnego motywu, zaś rozmywając inny, odwraca od niego uwagę.

Malinowe lustro / Podlasie
Nikon D810 / 14 mm / 5 s / f 16 /ISO: 100 /filtry: połówkowy szary (ND)+ polaryzacyjny+ statyw

Nasze aparaty lub obiektywy umożliwiają fotografowanie w trybie manualnym (M lub MF – ręczne ostrzenie) albo za pomocą automatyki, czyli trybu AF. Uwaga dla początkujących – na dużym kole nastaw programowych znajduje się tryb M, ale oznacza on ręczne (manualne) ustalenie ekspozycji zdjęcia i nie ma związku z ustawieniem ostrości. Podczas fotografowania krajobrazów lepiej ustawić ostrość ręcznie (przy wyłączonym AF), kierując się najważniejszymi elementami planów naszego zdjęcia. Przy takim sposobie ustawiania ostrości często wspomagam się tzw. podglądem na żywo (tryb Live View).

Kiedy używam długich ogniskowych oraz długich czasów ekspozycji, wyzwalam migawkę za pomocą wężyka i stosuję funkcję wstępnego podniesienia lustra. Takie starania obniżają możliwość wykonania nieostrego zdjęcia, które może być efektem poruszenia aparatu albo jego drgań.

Ostrzejsze zdjęcia, czyli domknij przysłonę

Niestety, większość popularnych i tanich obiektywów nie daje ostrego obrazu przy maksymalnym otworze przysłony. Z reguły dobrą receptą jest fotografowanie z nieco domkniętą przysłoną o minimum 1 działkę przysłony w stosunku do pełnego otworu (często lepsze rezultaty daje przymknięcie o 2 działki przysłony). Zatem jeżeli nominalnie jasność naszego obiektywu to f2,8 to w miarę dobrej ostrości zdjęcia możemy otrzymać przy przysłonie f4 (1EV), ale może się okazać, że trzeba przymknąć obiektyw o wartość 2 EV, czyli f5,6.

Jednak z drugiej strony domykanie przysłony w aparacie cyfrowym ponad pewne wartości nie jest wcale korzystne dla zdjęć. Nie wnikając w prawa fizyki (dyfrakcja), np. dla matryc APS-C, czyli tzw. półklatkowych (a takie rozmiary mają matryce w większości popularnych lustrzanek), o rozdzielczości 12 mln pikseli taką graniczną przysłoną jest f16, ale dla matrycy o rozdzielczości 18 mln – f11. Powyżej tych wartości zdjęcia znowu stają się… nieostre. Zatem okazuje się, że użyteczna skala przysłon dla wielu tzw. KIT-owych obiektywów (oraz tych gorszej jakości), a także popularnych lustrzanek cyfrowych może zawierać się wyłącznie między wartościami np. f8 a f13, czasami f5,6 i f13. Otwieranie i przymykanie przysłony poniżej i powyżej tych wartości może dać nieostry obraz, czyli mówiąc fotograficznym żargonem – „mydełko”.

 

Sieci o wschodzie Słońca / Podlasie
Nikon D810 / 14 mm / 1/15 s / f 4 /ISO: 400 /filtry: połówkowy szary (ND) + statyw

Stara porada: „ustaw przysłonę f8 i stań we właściwym miejscu” nie straciła sensu. Przy tej przysłonie większość obiektywów rejestruje bardzo dobry obraz. Chociaż wielokrotnie fotografuję przy mocno otwartej przysłonie i dlatego m.in. w mojej torbie noszę wyłącznie jasne zoomy.

Marek Waśkiel
Poprzednie porady o przygotowaniu pleneru są tutaj:

https://waskiel.pl/jak-przygotowac-swietny-plener/

https://waskiel.pl/krotko-i-w-samotnosci/

https://waskiel.pl/pieszo-ku-lepszym-kadrom/

 

MAREK WAŚKIEL – fotografik i stale podróżujący dziennikarz. Współpracował z magazynami National Geographic, Podróże, Maxim, Focus, Dom i Świat oraz wieloma innymi tygodnikami i dziennikami. Był fotoedytorem w miesięczniku Podróże i zastępcą redaktora naczelnego w magazynie Poznaj Świat. Popularyzator wiedzy o fotografii prowadzący warsztaty i kursy, autor kilku albumów fotograficznych, poradników fotograficznych oraz przewodników turystycznych. Miłośnik Polski Wschodniej i dawnych Kresów Rzeczypospolitej. Obecnie jest red. naczelnym magazynu FotoGeA.com

Najnowsze zdjęcia Marka Waśkiel na FB

Mój Kanał na YouTube 

Pobierz, Przeczytaj i Zmień
Twój Sposób Fotografowania!

 

TO TEŻ JEST BARDZO CIEKAWE:

Author: Marek Waśkiel

Share This Post On

1 Comment

  1. Zgadzam się, że podczas fotografowania pleneru bardzo ważna jest ostrość. Artykuł świetnie pokazuje jak uzyskać zamierzone efekt świadomie korzystając z możliwości aparatu. Pozostaje tylko znaleźć odpowiednie miejsce do sfotografowania 🙂

    Post a Reply

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *