Aparat fotograficzny jest tylko narzędziem, którym tworzymy wyobrażone i wypatrzone przez nas zdjęcia. Na pozór może się wydawać bardzo skomplikowany, jednak w gruncie rzeczy jest niezwykle prosty i łatwy w użyciu. Trzeba tylko pamiętać, że ma realizować postawione przed nim zadania. Fotograf w pierwszej kolejności musi wiedzieć co, kiedy i jak chce sfotografować.

Jak wykorzystać aparat fotograficzny

Bez względu, czy jest to aparat analogowy, czy aparat cyfrowy (np. lustrzanka cyfrowa) – urządzenie samo z siebie nie wie, jakie zadanie przed nim stawiamy. Natomiast każdy aparat fotograficzny świetnie będzie nadawał się do realizowania nawet najbardziej złożonych pomysłów fotografa, który jest świadomy swych celów.

O tym, jak wybrać aparat fotograficzny napisałem już duży poradnik na moim blogu. Jeżeli nie wiesz jaki aparat kupić – proszę skorzystaj z zwartych tam podpowiedzi.

Teraz zajmę się wyjaśnieniem jak radzić sobie z aparatem fotograficznym, bez względu na to czy jest to kompakt, lustrzanka czy bezusterkowiec.

Marka aparatu też nie ma większego znaczenia. Nikon, Canon, Sony czy też Pentax? Wybór konkretnego modelu jest działaniem absolutnie indywidualnym.

Zdjęcie, które przedstawia praktyczne wykorzystanie aparatu fotograficznego.

Kiedy przyszedłem w wybrane miejsce, zauważyłem płynącego wioślarza. Natychmiast podjąłem decyzję o wyborze obiektywu i parametrów ekspozycji fotograficznej. Wykonałem całą operację w kilka sekund.  fot. Marek Waśkiel

Aparat jako element myślenia o fotografii

Jeśli chcesz coraz lepiej fotografować, musisz zdać sobie sprawę, że aparat fotograficzny jest fragmentem specyficznego patrzenia na otaczający nas świat. Biegła obsługa lustrzanki albo bezusterkowca nie jest przyczyną powstawania świetnych zdjęć. Znakomite kadry są wynikiem opanowania wielu elementów, oczywiście także aparatu, ale nie on jest w tej układance najważniejszy.

Wykorzystaj internetowy kurs fotografii i zacznij tworzyć profesjonalne zdjęcia.

Poznaj Sekrety Fotografów Krajobrazu

 

Zacznijmy od wyobraźni

Nie ma dobrych zdjęć bez wizji i rzemiosła, a one są cechą tylko ludzkich działań i zachowań. Wszystkie zdjęcia powstają najpierw w naszej wyobraźni. Tam rodzą się marzenia o świetnych kadrach, a potem pomysły na ich konkretne wykonanie.

Fotograf z rozbudzoną wyobraźnią i średniej jakości sprzętem jest w stanie wykonać mnóstwo wspaniałych ujęć. Natomiast ten ze wspaniałym, drogim sprzętem, ale pozbawiony marzeń i wizji nigdy nie wykona poruszającego ujęcia.

Wyobraźnia musi być wspierana patrzeniem na otaczający nas świat, który nieustannie dostarcza wspaniałych obrazów wartych uwiecznienia. Trzeba się na nich precyzyjnie skoncentrować, trzeba nauczyć się patrzeć i widzieć i podejmować decyzję, co warto sfotografować.

Obraz przedstawiający miejsce aparatu fotograficznego wśród innych elementów fotografii.

Światło, kompozycja fotograficzna oraz ekspozycja tworzą każde nasze zdjęcie. fot. Marek Waśkiel

Na początku jest światło

Patrzymy i poszukujemy wspaniałych fragmentów naszej rzeczywistości, aby pokazać je we rewelacyjnym świetle. Fotografia ze swej definicji jest rysowaniem-malowaniem światłem. Im więcej dobrego światła fotograficznego, tym więcej mamy cudownych zdjęć. Zatem konieczne staje się nauczenie się widzenia światła oraz poszukiwanie światła najbardziej korzystnego dla naszych kadrów. Trzeba odróżniać podstawowe cechy światła, takie jak kierunek, natężenie i barwę i zastanawiać się, kiedy są najbardziej korzystne dla naszego kadru. Światło będzie miało wpływ na absolutnie podstawowy parametr techniczny kadru, jakim jest poprawna ekspozycja, czyli naświetlenie. Bez wiedzy o tym czym jest histogram, prześwietlenie albo niedoświetlenie trudno marzyć o udanych kadrach, a przecież to fotograficzne przedszkole. Trzeba przez nie przejść, najlepiej na dobrym kursie fotografii.

Poznaj język obrazu

Fotografia jest formą opowiadania o otaczającym nas świecie, naszych fascynacjach, troskach i radościach. Każde ze zdjęć może opowiadać cudowne historie. Wiedza o języku obrazu, której elementem jest np. kompozycja fotograficzna nakłada na fotografa obowiązek odpowiedzi na pytanie: o czym jest moje zdjęcie? Jeżeli znajdziemy odpowiedź na to pytanie, wówczas z łatwością skupimy się na tym, co w kadrze jest najważniejsze. Poprzez poszukiwanie tematu, a potem świetne kadrowanie usunie się wszystkie zbędne elementy i spowoduje skoncentrowanie się wzroku widza na najważniejszych fragmentach ujęcia. Znakomite rezultaty daje uproszczenie obrazu do niezbędnego minimum. Oczywiście aparaty fotograficzne nie mają pojęcia, co jest dla fotografa najbardziej istotne w ujęciu. Autor sam musi pokierować wszystkim ustawieniami tego urządzenia. Finalnym działaniem jest tzw. „obróbka” zdjęcia wykonanego w RAW w programie graficznym, która wzmacnia to co w kadrze jest istotne i osłabia elementy mniej ważne.

Obraz przedstawiający kreatywne wykorzystanie światła za pomocą aparatu fotograficznego.

Bardzo często podstawą świetnego kadru jest uważne oglądanie otaczającego nas świata i pokazanie go za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi. Tutaj wybór padł na teleobiektyw. fot. Marek Waśkiel

Opanuj podstawy rzemiosła

Ważne jest po prostu rzemiosło, czyli umiejętność sprawnego posługiwania się systemem: aparat plus obiektyw oraz różnymi akcesoriami, po to, by uzyskiwać obrazy takimi, jakimi je widzieliśmy w naszej wyobraźni. Mnóstwo rozczarowań jest wynikiem bezgranicznego zaufania w slogany firm fotograficznych „Ty naciśnij spust, a nasz aparat zrobi resztę”. Aparat „coś zrobi”, jednak absolutnie według swojej koncepcji. Będzie więc to zdjęcie aparatu nie Twoje. Wiele fotograficznych porażek ma swój początek w nadmiernym zaufaniu do możliwości aparatów fotograficznych. Tak to prawda, są coraz lepsze i bardziej odpowiadają potrzebom ich użytkowników, jednak nadal wymagają umiejętnego zarządzania i obsługi. Takie elementy jak ISO, czas, przesłona, ustawianie ostrości, wybór obiektywów muszą być dokonywane szybko i z pełną świadomością wpływu na finalny obraz.

Rozmawiaj o fotografiach nie o aparatach

Jednym z wielkich niebezpieczeństw współczesnej fotografii jest pozostanie na etapie zdobywania technicznej wiedzy o sprzęcie fotograficznym i zaniechanie rozwoju w zakresie poszerzania swojej artystycznej wizji i kreatywności. Dyskusję o fotografii bardzo łatwo można zastąpić rozważaniem o wyższości jednej marki aparatu nad inną. Udział w takich sporach jest pozbawiony sensu. Oglądaj jak najwięcej zdjęć, poszukuj inspiracji i ucz się fotografii uczestnicząc w kursach i warsztatach, czytając książki, oglądając albumy dobrych fotografów albo ich zdjęcia na wystawach.

Patrz, ucz się i fotografuj

Dobre zdjęcie jest wynikiem wielu systematycznych działań. Zdjęcie będą tym lepsze, im lepszy jest fotograf, jego wiedza, umiejętności i sposób oglądania świata. Nie ma sensu wymiana aparatu czy obiektywu na pozornie lepszy, czyli zazwyczaj droższy, jeśli nie uczymy się innych elementów wpływających na jakość naszych zdjęć. Trzeba oglądać wiele dobrych zdjęć wyciągać wnioski odpowiadając na pytanie: dlaczego tak bardzo się nam podobają oraz jak najwięcej samemu fotografować.

Od dawna wiadomo, że im więcej ćwiczeń, tym aparat fotograficzny staje się bardziej posłuszny i przestaje przeszkadzać w robieniu zdjęć. Nie ma drogi na skróty. Jeżeli zdjęcia mają być nasze, a nie jedynie kopią koncepcji i rozwiązań innych osób, trzeba opanować rzemiosło, aby uwolnić wyobraźnię i wizję. Fotografia, jak każdy rodzaj twórczośc,i oparta jest na owych filarach. Należy je nieustannie wzmacniać, a nasze zdjęcia będą coraz bardziej ciekawe i dadzą nam cudowną radość fotografowania.

Poradnik Fotografii Krajobrazowej